[ Your Resource Centre ]


Tuesday, August 29, 2017

Apa itu Bitcoin



Zaman semakin modern segalanya menjadi modern, temasuklah mata wang terbaru iaitu mata wang digital yang di namakan Bitcoin. Mata wang digital ini di asaskan oleh Satoshi Nakamoto pada tahun 2009 yang berasal dari jepun dan sampai sekarang identiti sebenar pengasas mata wang digital ini masih belum di ketahui.



Mata wang digital ini iaitu Bitcoin sama seperti uang rupiah dan dollar, cuma bitcoin ini hanya tersedia di dunia digital sahaja berbeza dengan rupiah dan dollar yang hanya di cetak oleh orang tertentu, maksud saya orang tertentu ialah seperti kerajaan yang memerintah sebuah negara.



Bitcoin juga bersifat peer to peer yang bermaksud bitcoin berjalan tanpa memiliki server pusat.Tempat penyimpanan bitcoin bersifat desentralisasi dan  terdistribusi di bahagikan ke pelbagai server yang di jalakan oleh setiap pengguna yang terhubung ke dalam jaringan server.



Selain itu bitcoin juga boleh di transfer ke mana saja dalam hitungan detik dengan menggunakan wallet serta koneksi internet umtuk melancarkan penghantaran bitcoin itu ke mana saja yang kamu inginkan. Bitcoin juga tidak di control oleh lembaga ataupun pemerintah.



Semoga artikel saya kali ini bermanfaat untuk kita semua dan begitulah penerangan saya serba sedikit mengenai bitcoin iaitu mata awang digital. Semakin modern semakin mudah untuk kita mendapatkan uang hanya dengan menambang bitcoin sudah bisa menghasilakan uang jutaan rupiah.

No comments:

Post a Comment